Index per productcategorie

Plaats je muisaanwijzer op een afbeelding en je krijgt de omschrijving van de productcategorie te zien. Klik op een categorie om al mijn artikelen over dat onderwerp te lezen:
Best Price

17 december 2010

Nokia BH-905 : de beste Bluetooth hoofdtelefoon!

Update 27-11-2010: Nokia heeft de BH-905i beschikbaar, de opvolger van de BH-905. Er zijn niet zo heel veel verschillen:
- hij is naast zwart nu ook in het wit beschikbaar
- de hoofdbeugel staat nu recht in plaats van iets schuin op het hoofd
- via de connect knop kun je met 1x drukken bass-boost aanzetten, 2x drukken stereoverbreding en 3x drukken beide aan. Bij de BH-905 kan dat alleen via het menu van je Nokia toestel.



De Nokia BH-905 heb ik sinds eind 2009 in gebruik en ben van mening dat dit op dit moment de allerbeste stereo bluetooth headset is die er te koop is.
Dankzij de BluBridge mini-jack adaptor (klik hier voor meer info) kan ik hem ook met mijn Samsung LCD-televisie gebruiken!
Hieronder een uitgebreide review van een even enthousiaste bezitter als ik:
Voor mijn werk heb ik al tientallen stereo bluetooth headsets mogen testen en heb veel ervaring en vergelijkingsmateriaal op dit gebied. De Nokia BH-905 heb ik nu twee weken in gebruik en ben van mening dat dit op dit moment de allerbeste stereo bluetooth headset is die er te koop is.
Vormfactor
De BH-905 is een headset die je in het geheel bovenop je hoofd zet. Hij is niet van het formaat "enorm" dus naar mijn mening kun je hem ook buitenshuis gebruiken zonder direct het gevoel te hebben voor gek te lopen. Daarintegen zou ik hem niet gebruiken als het regent of vriest, tegen vocht en condens is de electronica niet bestand. Als je een headset zoekt voor dergelijke gevallen, dan kun je beter een zoeken met in-ear en een los bedieningselementje voor onder je kleding.

Koppelen (pairing)
Ik heb de BH-905 met verschillende telefoons en apparaten gekoppeld en zonder uitzondering ging dat foutloos. Als je toestel (of ander apparaat) ook easy-pairing ondersteund, dan hoef je niet eens een pairing code in te geven, dat gebeurd dan automatisch.
De meeste apparaten stellen inmiddels ook direct in dat er automatisch verbindingen gemaakt mag worden. In dat geval wordt er automatisch verbinding gemaakt als je de headset aan zet, je hoeft dan niet telkens toestemming te geven.
Wat betreft de PC verbinding heb ik de Nokia Bluetooth Audio Adapter
AD-47W gebruikt, deze wordt door Windows gezien als een USB geluidskaart en werkt via standaard drivers. De AD-47W maakt er dan bluetooth van en zorgt voor een superstabiele verbinding zonder enig gedoe met drivers.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is naar mijn mening echt uitstekend. Zowel laag, middel en hoge tonen klinken erg natuurlijk. Volgens Nokia wordt het geluid weergegeven in een bereik tussen de 15 Hz en 20 kHz met een total harmonic distortion van minder dan 0,1% (bij 1KHz). In de meeste toestellen heb je ook nog een equalizer in de muziekspeler software, dan kun je eventueel nog wat meer tweaken naar je persoonlijke voorkeur.
Het volume kan overigens zeer hoog (sound pressure level (SPL) = 107 dB), zo hoog zelfs dat je er volgens mij zelfs gehoorschade van kunt oplopen als je hem langdurig op hebt.
Telefoneren is ook goed te doen. Het enige dat vreemd is, is dat je je eigen stem niet hoort in het telefoongesprek. Dat voelt in het begin wat onwennig maar na een paar minuten weet je niet anders. Ook bij telefoneren kun je de Active Noise Cancellation gebruiken waardoor je gesprekpartner minder achtergrond geluid hoort.

Draagcomfort
De BH-905 is van de vormfactor koptelefoon, deze draag je over / op je hoofd. Er zitten van die lekker zachte oorkussens die je oor bedekken. Je kunt de headset goed verstellen, beide kanten kun je uittrekken al naar gelang de grootte van je hoofd. De oorschelpen kunnen zelf ook draaien (> 90 graden) en kantelen zodat deze perfect op je hoofd past. Op de bovenkat van de hoofdbeugel zit ook dat zachte spul waardoor het boven op je hoofd ook niet vervelend gaat aanvoelen. De druk op je hoofd is niet echt groot en pas na een paar uur dragen begon ik het te voelen maar was niet irritant. De hoofdband staat overigens niet in het midden van je hoofd maar iets meer naar achteren. Op de een of andere manier zit die dan beter in balans.

nokia2
Bediening
Op de rechter oorschelp vind je vier hoofdknoppen op de zijkant. De bovenste is een gecombineerde knop voor aan- en uitschakeling en het omschakelen van muziek naar telefoonmodus. De onderste knop is voor het starten en pauzeren van de muziek. Let op: bij sommige toestellen is het nog noodzakelijk om handmatig de muziekspeler te starten voordat deze (AVRCP) knoppen gaan werken.
De rechterknop (aan de voorzijde als je hem draagt) is om door te zappen naar het volgende nummer en de linkerknop (aan de achterzijde als je hem draagt) is om terug te zappen. Links onder (als je hem draagt op de linker onderzijde) vind je nog twee knoppen voor het volume. De bovenste is harder, de onderste is zachter, dit kan in 9 stappen.
Aan de onderzijde zit nog een 2,5mm AV connector, hiermee is het mogelijk om de headset bedraad aan te sluiten.

Op de linker oorschelp zit aan de rechter onderzijde een schuifknopje voor ANC, dit is de Active Noise Cancellation, hier kom ik later terug. Aan de onderkant vind je de connector voor de lader (dunne Nokia plug).

Functies
De hoofdzaak is natuurlijk hifi stereo muziekweergave via het A2DP protocol. Het A2DP protocol heeft twee soorten codecs, de BH-905 ondersteunt beide waardoor hij zal werken op iedere A2DP geschikte bron.
Voor de bediening beschikt de BH905 over het AVRCP protocol. Je kunt de muziek starten, pauzeren, volgende track en vorige track. De iPhone ondersteunt dit overigens niet in versie 3.1.
Ook kun je telefoneren via deze headset omdat er in iedere oorschelp een microfoon is ingebouwd. Hij ondersteunt zowel het headset (HSP) profiel als het handsfree (HFP) profiel. Hierdoor zou dit ook moeten werken op iedere telefoon.

Het is zelfs ook mogelijk om twee verschillende apparaten te koppelen, één voor de muziek en een ander voor telefonie.
nokia3nokia33

Versies
De BH-905 ondersteunt Bluetooth versie 2.1+EDR, A2DP versie 1.2, AVRCP versie 1.0 en HFP versie 1.5 en HSP versie 1.1.

Active Noise Cancellation
Simpel vertaalt maakt deze headset gebruik van
antigeluid. In iedere oorschelp zitten vier microfoons (acht in totaal dus) die continu het omgevingsgeluid beluisteren. Als ANC aanstaat dan zal hetzelfde geluid in tegenfase worden weergegeven waardoor het als het ware wordt opgeheven.

De praktijk is dat het prima werkt bij lage, constante frequenties. Als je hem in een lawaaierige kantoortuin aanzet dan is het niet ineens muisstil, je blijft nog steeds wel wat horen maar het is aanmerkelijk minder. Je hoort nog steeds de telefoon overgaan en je hoort het nog steeds als iemand je naam roept. Ik heb zelf deze stand veel gebruikt in combinatie met zachte easy listening en lounch muziek, hierdoor kon ik me aanzienlijk beter concentreren op mijn werk dan zonder de headset.
Ook heb ik getest in mijn auto (diesel motor), dan werkt het aanzienlijk beter. Het motorgeluid en windgeruis waren nagenoeg niet meer hoorbaar en autorijden werd totaal anders. De ideale situatie is in het vliegtuig, dan hoor je ook nagenoeg geen motoren meer.

Dankzij de schakelaar kun je goed het verschil beluisteren. Na enkele seconden hoor je de inschakeling en is het ineens een stuk stiller. Echter lijkt het wel of dat de headset een beetje vacuum trekt op je oren. Gezien de bouw van de headset is dat niet mogelijk, dit gevoel wordt veroorzaakt door de geluidsdruk. Er is immers wel geluidsdruk aanwezig maar gezien er een fase en tegenfase is, is het niet hoorbaar.

Gebruik
Bij het gebruik heb ik geen enkele hapering in het geluid gehoord (wat bij oudere A2DP headsets vaak een probleem was) en het bereik is ook enorm (i.c.m. Nokia N86), dik 25 meter.
Het gebruik en de bediening is logisch en went snel. Al vrij snel kon ik blind de grote knoppen vinden en bedienen.
Als je tijdens het muziek luisteren gebeld wordt, wordt de muziek automatisch gepauzeerd en hoor je de beltoon. Ik heb getest met mijn Nokia N86 en N95 en ik hoorde hier mijn eigen MP3 belsignaal en werd de naam van de beller uitgesproken. Het is dan slechts even op het bovenste gedeelte van de rechteroorschelp drukken op het gesprek aan te nemen en weer te verbreken. In beide oorschelpen zit een microfoon. Het werkt prima als je in een niet al te lawaaierige omgeving zit. Na het telefoongesprek wordt de muziek automatisch weer hervat (in geval van mijn Nokia's, bij andere platformen meestal ook).

Uithoudingsvermogen
In de BH905 zit een 600 mAh Lithium-Ion Polymer accu die opgeladen wordt in 2 uur. Volgens de opgave van Nokia kun je 40 uur muziek luisteren (met ANC) via draadverbdinding, 16 uur via stereo bluetooth of 18 uur mee bellen. Ik denk dat de meeste telefoontoestellen die tijd niet zullen halen dus dit moet voldoende zijn. De standby tijd is 600 uur (=25 dagen), je hoeft hem dus niet telkens uit te zetten, hij gaat in een diepe slaap. De meegeleverde AC-5E adapter is er overigens zo een die superzuinig is. Als je hem in de wandcontactdoos laat zitten (zonder headset) verbruikt die maar maximaal 0,3 Watt.

Leveringsomvang
nokia4
Nokia Bluetooth Stereo Hoofdtelefoon BH-905
Nokia Draagtas CP-298
Nokia Audiokabel CA-143U met 3,5mm Nokia AV-aansluiting (~1,2m)
Nokia Verlengkabel CA-144U 3,5mm stereo (~1,7m)
Nokia AV-adapter AD-52 voor 2,5 mm Nokia AV
Nokia Audio-adapter AD-63 voor standaard 3,5 mm aansluiting
Nokia Adapter AD-71 voor vliegtuig
Nokia Adapter AD-70 voor 6,3 mm stereo-installatie
Nokia Reislader AC-5E
Poetsdoekje (zit er tegenwoordig niet meer in)
Gebruikershandleiding


Prijs
Echt goedkoop zijn goede kwaliteit headsets niet en de bluetooth toevoeging maakt het er niet goedkoper op. De straatprijs van dit artikel ligt op het moment van schrijven zo rond de 200 euro. 

Klik hier voor de beste prijzen van de BH-905.
Klik hier voor de beste prijzen van de BH-905i. 

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=RDiVevVVwG0&fmt=18

Link naar website fabrikant: http://europe.nokia.com/find-products/accessories/all-accessories/headsets/bluetooth-stereo-headsets/nokia-bluetooth-stereo-headset-bh-905i

Conclusie
Hij is niet goedkoop maar de kwaliteit is echt geweldig. En dan bedoel ik zowel de geluidskwaliteit als het draagcomfort. De afgelopen twee weken heb ik denk ik de helft van de tijd gebruikt voor stilte en niet voor muziekweergave, zo goed werkt dit.

Edit 2-4-2010: Ik heb de BH-905 inmiddels een paar maanden in gebruik en ik ben nog steeds van mening dat dit de allerbeste stereo bluetooth headset is. De prijzen zijn inmiddels wel iets gezakt, hij is nu al vanaf 169 euro te vinden.

Ik ben nog steeds erg tevreden over de BH-905!
Negatieve eigenschappen:
Niet echt goedkoop

Positieve eigenschappen:
Goede geluidskwaliteit
Goed draagcomfort
Active Noise Cancellation
Veel adapters meegeleverd


Bron: http://tweakers.net/productreview/15012/nokia-bh-905.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.