Index per productcategorie

Plaats je muisaanwijzer op een afbeelding en je krijgt de omschrijving van de productcategorie te zien. Klik op een categorie om al mijn artikelen over dat onderwerp te lezen:
Best Price

2 oktober 2012

10 redenen om geen iPhone te kopen





Een iPhone is een goede smartphone, maar Android smartphones zijn zeker een goed alternatief.

10 redenen om geen iPhone te kopen:
  • veel te duur voor wat je krijgt, er zijn betere smartphones voor veel minder geld. Klik hier voor een lijst van de best geteste smartphones in Duitsland (iPhone 5 slechts op de 13de plaats, iPhone 4S op de de 34ste plaats, iPhone 4 op de 53ste plaats)
  • slechts 1 fabrikant en daardoor dus geen modellenkeuze (vb met een toetsenbord, een groter scherm, andere kleuren, andere vormen en materialen)
  • het geheugen is niet uitbreidbaar met een microSD-kaartje en schandalig duur als je een iPhone met meer geheugen wil. 16GB extra geheugen bij een Android smartphone heb je al vanaf 9 euro, 32GB al vanaf 18 euro en 64GB al vanaf 47 euro. Bij een iPhone betaal je telkens 100 euro meer voor elke 16GB meer geheugen
  • je kan de batterij niet zelf vervangen
  • je kan op een iPhone geen widgets plaatsen
  • slechtere navigatiekaarten (geen Google Maps meer en geen Google streetview foto’s meer). Apple verontschuldigt zich er wel voor.
  • 63% van alle Apps zijn betalend en degene die je echt nodig hebt zijn dan meestal betalend. Bij Android zijn er altijd gratis alternatieven
  • iOS is makkelijk te bedienen (zeker voor een beginnende smartphonegebruiker) en heeft een heleboel trouwe fans, maar Android is op dit moment het populairste besturingssysteem (meer dan 75% marktaandeel wereldwijd), en laat zich veel eenvoudiger aanpassen aan de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker.
  • je hebt iTunes nodig om bestanden over te zetten (muziek, films)
  • Siri is in het nederlands en lokaal (Benelux) niet echt bruikbaar (meer een gimmick)

Ik weet nu al dat ik een lawine van reacties van  iPhone fans ga krijgen, en net daarover las ik vorige week een interressante uitspraak dewelke ik hier even vermeld:

"Probleem is dat de Apple gemeenschap erg slecht tegen kritiek kan. Zeg wat negatiefs (ongeacht of dit een feit betreft) en je krijgt automatisch een storm van protest door andere Apple-fans.

Hierdoor wordt het beeld versterkt dat Apple-gebruikers op bijna religieuze wijze vast houden aan de producten die ze gekocht hebben, deze tegen alle mogelijke kritiek verdedigen en alle reacties verwijderen / downmodden die ook maar enige vorm van kritiek leveren over een iProduct. De reden voor dit extremistische gedrag is mij nog steeds niet duidelijk.

Mogelijk (en niet geheel onwaarschijnlijk) heeft het met trots te maken. Je geeft een hoop geld uit aan een apparaat dat misschien toch niet helemaal aan je wensen voldoet terwijl je tóch bij de "groep" wilde horen en dit natuurlijk niet wilt toegeven. In plaats daarvan laat je je frustraties maar op anderen uit die wél tevreden zijn met hun (concurrerende) product. 

Ik wil niet zeggen dat Apple-hardware per definitie slechter is als dat van de concurrentie maar ik zie geen enkele grond waarom het gerechtvaardigd is om zulke hoge prijzen te vragen voor je producten. Hoge prijzen betekent hoge verwachtingen. Indien deze niet worden waargemaakt ondervindt je dan ook een des te grotere teleurstelling.

Maar goed; het blijft natuurlijk "wat de gek er voor betaalt"...

1 opmerking: